حروف فلزی

27 شهريور 1398 مقالات

درطراحی و ساخت حروف سه بعدی برای تابلوهای تبلیغاتی از شیوه ها و متریال های گوناگونی استفاده می شود که بسته به سلیقه مشتری ، نوع و هدف کار و بسیاری متد های دیگر تعیین می گردد. یکی از متریال های استفاده شده توسط تابلو سازان در ساخت این حروف ، ورق های فلز و استیل می باشد که استفاده از آن ها در صنعت تابلوسازی دارای قدمتی دیرین در حدود یک قرن است. هر چند در سال های اخیر با ورود تکنولوژی های جدید و سبک ها و شیوه های نوین در صنعت تابلو سازی ، استقبال از این تابلو ها تا حدودی کم رنگ شده است. لیکن قابل توجه است که این نوع از حروف برجسته به لطف به کار گیری تکنیک های جدید و ترکیب با برخی شیوه های نوین هنوز هم توانسته است جای پای خود را در بازار حفظ کرده و طرفدارانی برای خود دست و پا نماید.

حروف برجسته فلزی در تابلو سازی مانند حروف نئون پلاستیک یا حروف تابلو چلنیوم دارای برجستگی یا لبه کاری در سایزهای متفاوتی می باشند که توسط سازندگان و با توجه به قطر قلم و ابعاد کار تعیین می گردند. همچنین ضخامت ورق های استفاده شده نیز یکی دیگر از المان هایی است که می باید نسبت به نیاز و با توجه به قابلیت اجرا انتخاب شود. ضخامت ورق های انتخاب شده می تواند تا 5 الی 6 سانتی متر باشد. حروف ساخته شده با این روش دارای رنگ بندی های متنوع بوده و معمولا برای فضای بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند چرا که از مقاومت بالایی در برابر نور خورشید ، باران و ... برخوردارند.

 

ساخت حروف برجسته فلزی

حروف برجسته فلزی معمولا به سه صورت نقرهای خشدار ، استیل طلایی و نقرهای براق ساخته می شوند. در ساخت این حروف ، همانند حروف دیگر ابتدا طرح توسط دستگاه لیزری برش می خورد و سپس لبه ها با استفاده از هویه و قلع روی قطعات کار می شوند. البته در برخی موارد خاص مانند ساخت حروف هایی با قطر قلم پایین از دستگاه حروف سازی نیز استفاده می شود. پس از اتمام این مراحل تابلو ساز می باید حروف تولید شده را توسط تینر شستشو دهد و در آخر نوبت به رنگ آمیزی میرسد. شایان ذکر است که برای رنگ آمیزی حروف فلزی معمولا از رنگ های پلی اورتان استفاده می شود؛ تا این سازه ها از مقاومت و ماندگاری لازم در شرایط جوی مختلف برخوردار باشند.

 

تحول حروف برجسته فلزی طی زمان

هر چند کلیات و متریال های استفاده شده در ساخت این حروف از قدیم تا به امروز تغییر چندانی نداشته است ، لیکن در ساخت حروف برجسته های فلزی امروزی شاهد استفاده از تکنیک ها و روش هایی هستیم که شکل مدرن تری به این تابلوها داده و امکان رقابت با دیگر محصولات مدرن تر را به آن ها می دهد. در واقع حروف برجسته هایی که در قدیم ساخته می شدند به علت کمبود ها و محدودیت هایی که در ابزار ها و ادوات وجود داشت از نور پردازی مناسبی برخوردار نبود و نیز کاملا به صورت ساده طراحی و ساخته می شدند. حال آن که در نمونه های امروزی ، به لطف ظهور تکنولوژی های نوین ، شاهد استفاده از لامپ های SMD ، پلکسی گلس و ... در ترکیب این حروف می باشیم که ضمن ایجاد امکان نور پردازی زیبا و مناسب ، جلوه ای زیبا تر و مدرن تر نیز به این آثار می بخشد. همچنین ورود دستگاه های برش پیشرفته به بازار سبب شده است که حروف فلزی امروزی به مراتب زیباتر و با قطر قلم پایین تری باشند.

 

استروک دادن و گالوانیزه کردن حروف برجسته فلزی

چنان که مایل به خرید تابلوهای با حروف فلزی باشید ، احتمالا به اصطلاحاتی همچون استروک دادن و گالوانیزه کردن بر بخورید. جالب است بدانید که این اصطلاحات با وجود ظاهر پیچیده و سر در گم کننده ای که دارند ، از مفاهیم بسیار ساده ای برخورداند که آگاهی از آن می تواند برای شما مفید واقع شود. در بیان ساده استروک دادن به استفاده از لایه ای اضافی بر روی لایه اصلی و گالوانیزه کردن نیز به پوشانیدن حروف با فلزات متعدد گفته می شود. هر دو این روش ها در اصل برای استحکام و دوام بیشتر کار و نیز جلوگیری از پوسیدگی فلز صورت می پذیرد تا سازه مورد نظر از طول عمر مناسب تری برخوردار شود. لازم به ذکر است کمه این مراحل دقیقا پس از مرحله جوش دادن و دقیقا پیش از رنگ کاری اثر قابل اجرا می باشند.

 

مزایای حروف فلزی

تابلوهای ساخته شده با حروف فلزی همانند هر سازه دیگر دارای مزیت هایی نسبت به رقبا هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می نماییم :

  1. نگهداری آسان : جنس ورق های فلزی به گونه ای است که معمولا کثیفی ، تیرگی و گرد و غبار جذب نمی کند و از این رو به ندرت پیش می آید که این دسته تابلوها کثیف شود. حال آن که در صورت کثیفی نیز این محصولات به سادگی قابل تمیز کاری و برق انداختن خواهند بود.
  2. مقاومت بالا : تابلوهای فلزی ، همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جوی مختلف بوده و از این رو برای استفاده های طولانی مدت مناسب خواهند بود.
  3. قیمت مناسب تر : تابلو های ساخته شده با فلز به خاطر متریال های استفاده شده ، از قیمت نسبتا ارزانتر و مقرون به صرفه تری نسبت به تابلوهای چلنیومی و ... برخورداند در عین این که از نظر زیبایی کمبودی نسبت به رقبا ندارند.