تاریخچه حروف فلزی

03 آذر 1397 مقالات

حروف برجسته فلزی

حروف برجسته فلزی انواع متفاوتی  دارد که امروزه بیشترین طرفدار مربوط  به حروف برجسته  استیل میباشد . حروف استیل از ابتدای  ساخت   تابلو های مدرن در ایران مورد استفاده  بوده و زیبائی دو چندانی  دارد. علی رغم اینکه بتازگی و بعد از به بازار آمدن حروفهای جدید، مانند حروف برجسته   چلنیوم و تابلوهای دیگر درتابلوسازی ، از حروفهای فلزی همچون مسی و برنجی و آهنی استفاده چندانی نمی شود ولی حروفهای استیل بخاطر طرح و ساخت های جدیدتر و زیباتر هرگز از مد نیفتاده و هنوز بسیاری خواهان این نوع حروف می باشند، امروزه طرحها و رنگهای متنوع تر و زیباتری از آن به بازار آمده و تولید می شود.

در قدیم به علت نبود امکانات دستگاه های پیشرفته برای برش این ورق سخت از قیچی دستی استفاده می شده و با دست برش می خورده است، که این راه باعث کمتر شدن کیفیت و زیبائی حروف میشده است و سطح براق این ورق را لکه دار می کرده و در لبه های آن موج های غیر قابل اصلاحی بوجود می آورده است، ولی امروز به دلیل  تکنولوژی و دستگاههای مجهز لیزری برش این ورقها خیلی سریع و ساده و بدون اشکال  شده است و زیبائی حروف ساخته شده را بیشتر  کرده است.

از سوی دیگر به دلیل ترکیب این نوع حروف با ورقهای پلکسی گلاس مدل های جدیدتر و بسیارشکیل و جذاب تری تولید می شود.در ساخت این نوع حروف های برجسته توانایی هرگونه مانور در ساخت طرحهای متنوع و جدید و باب هر سلیقه ای وجود دارد به علت نوع جنس این ورق هیچ گونه کثیفی ، تیرگی و گرد وغبار در جسم آن نمی ماند و هر زمان که بر روی آن خاک و یا هرگونه کثیفی نشست به سادگی می توان روی آن را دوباره مثل روز اول با هرگونه تنظیفی تمیز و براق نمود که این خود مزیتی نسبت به گونه های دیگر میباشد.

حروف برجسته فلزی بدلیل عبور ندادن نور از خود قابلیت روشنایی از روبرو را ندارد . این نوع حروف را میتوان از قسمت پشت حروف نورپردازی  کرد به این شکل که بعد از نصب حروف نور به صورت سایه و از زیر حروف دیده میشود و اصطلاحاً به این ترکیب نور اندریک گفته می شود.

مزایای این گونه حروف ، استقامت زیاد و زیبائی قابل توجه، دوام بلند مدت آن می باشد که اگر در ساخت اولیه و طراحی و لحیم کاری آن دقت کامل شود و واضح  بگوییم به دست این کاره آن ساخته شود هیچ زمانی خراب و حتی براثر ریزش آب و باران، گرما و سرما هرگز مات و کدر و یا زنگ زده نمی شود البته قابل ذکر است که این نوع ورق با دو نوع جنس در بازار موجود می باشد که ما به آن (بگیر و نگیر) می گوییم. استیل اصل و خالص توسط آهن ربا جذب نشده و یا آهنربا به آن نمی چسبد که این نوع یعنی نگیر اصل ترین و پردوام ترین نوع این ورق می باشد که ما تابلوسازان  از این نوع ورق جهت ساخت حروف استفاده میکنیم  و نوع دیگر آن یعنی بگیر که آهنربا را جذب می کند فقط لایه ای از استیل و یا بهتر بگویم آب استیل بر روی آن داده شده که مورد استفاده قرار نمیگیرد