تابلو چلنیوم

21 فروردين 1398 مقالات

درباره تابلو چلنيوم چه مي دانيد ؟

با توجه به پيشرفت هاي عصر جديد و دگرگوني هايي که در ابعاد مختلف زندگي نوع بشر رخ داده است ، بي شک امروزه ديگر اهميت تبليغات بر همگان روشن است. از اين رو افراد در هر شغل و صنفي همواره در تلاشند تا با پرداختن به اين مهم ، به کسب و کار خود رونق داده و آن را بهبود بخشند. يکي از عناصر تبليغاتي که از ديرباز در ميان مشاغل مختلف ـ از شغل هاي خدماتي گرفته تا فروشندگان محصولات ـ مورد توجه بوده و همواره نيز از تاثير فوق العاده زيادي برخوردار بوده است ، بهره گيري از تابلو هاي تبليغاتي مي باشد. در واقع بهره گيري از تابلوهاي شيک و حرفه اي که به معرف کسب و کار شما مي پردازند ، يکي از روش هاي تبليغاتي مستقيم به شمار مي رود که در صورت بهرگيري درست مي تواند با ايجاد پيش زمينه اي مثبت از خدمات و محصولات شما در ذهن مشتري ،  خيل عظيمي از متقاضيان را در مدت زمان بسيار اندک به سمت حرفه و کسب شما بکشاند. در واقع به عقيده بسياري از پيش کسوتان صنعت ، تابلوهاي تبليغاتي به نوعي شناسنامه و بيانگر هويت مغازه ها ، برندها و مشاغل گوناگون به شمار مي روند.

 

تابلو چلنيوم

اين نوع تابلوها که امروزه يکي از مدرن ترين و پر کاربرد ترين تابلوهاي تبليغاتي موجود به شمار مي رند ، از دو جزء تابلو کامپوزيت و حروف برجسته چلنيوم تشکيل شده اند. جالب است بدانيد که چلنيوم در واقع نام نوعي فلز است که سازندگان اين تابلوها از آن براي ساخت دور حروف برجسته بهره مي گيرند. فلز مذکور در واقع آلياژي است از آلمينيوم که داراي خاصيت هايي همچون نرمي و براقي سطح است که افزون بر زيبايي بي نظير آن ، مزاياي ديگري را نيز براي اين تابلو ها به ارمغان مي آورد که در ادامه به برخي از آن ها اشاره خواهيم نمود.

 

تاريخچه چلنيوم

بر اساس اسناد موجود نخستين بار در سال 2000 ميلادي ، شرکتي اسپانيايي تحت عنوان mci توانسته است که از طريق فرآوري آلياژ آلومينيوم اقدام به توليد ورق هايي با سطح براق به سان آينه نمايد. و اينگونه شد که زيبايي بي بديل ورق هاي چلنيوم و نيز مقاومت بالايي که اين محصول بسيار با کيفيت در برابر نور آفتاب ، سرما و گرما و ... دارد ، به سرعت سبب همه گير شدن آن و تبديل آن به يکي از پر طرفدار ترين متريال هاي بازار تابلو سازي شد. امروزه تابلو هاي چلنيومي در رنگ ها و اندازه هاي گوناگوني توليد شده و موجود مي باشند که برخي از نمونه هاي نوين آن از قابليت روشنايي نيز برخوردارند

چلنيوم ( channelium  ) در واقع ترکيبي از channel + aluminium است. که واژه Channel موجود در آن به معني کانال و يا جسمي u شکل مي باشد که در واقع به شکل U مانند لبه هاي اين تابلو ها بار مي گردد. شايان ذکر است که امروزه اسپانيا تنها توليد کننده چلنيوم نمي باشد بلکه کشور هايي همچون تايوان نيز چنديست که به توليد و عرضه اين محصول مي پردازند. هر چند که نام تجاري استفاده شده توسط تايوان در ارائه اين محصول با نام اسپانيايي آن متفاوت بوده و اين کشور آلياژ مذکور را تحت عنوان آلوباند (aluband ) ارائه مي نمايد. همچنين چين نيز از ديگر توليد کنندگان چلنيوم مي باشد که تا به کنون توانسته است برندهايي متفاوت از اين محصول را به بازار جهاني عرضه نمايد.

 

چرا چلنيوم ؟

چلنيوم همانطور که پيش تر نيز عنوان کرديم ، داراي ويژگي هايي است که سبب برتري آن نسبت به بسياري از ديگر محصولات موجود در بازار مي شود. برخي از اين مزايا عبارتند از عمر طولاني و مقاومت بالا در برابر زنگ زدگي ، قابليت انطباق و انعطاف به هراندازه و طرح ، صرف جويي بسيار مناسب در انرژي ، امکان شستشو ، تنوع بسيار بالا در رنگ بندي هاي موجود ، نور دهي زيبا و .... ليکن شايد بتوان لبه اسفنجي گردگير را اصلي ترين مزيت اين محصول عنوان کرد. اين لبه که با توجه به طراحي منحصر به فرد خود سبب مي شود از ورود گرد و غبار ، آب و ... به داخل حروف جلو گيري شود ، در دراز مدت از تيرگي لبه هاي دور پلکسي جلوگيري کرده و سبب بالا رفتن دوام کار به صورت چشم گيري مي شود.

 

چگونه چلنيوم اصل را تشخيص دهيم ؟

يکي از چالش هايي که خريداران تابلوهاي چلنيوم امروزه با آن روبرو هستند ، حضور انواع تقلبي اين آلياژ در بازار مي باشد. اين برندهاي تقلبي ( عمدتا چيني ) داراي تفاوت هايي با ورق هاي چلنيوم اصل مي باشند که در صورت شناخت مي توان اين محصولات را از هم تشخيص داد. اصلي ترين ويژگي چلنيوم اصل ، ضخامت لبه هاي آن مي باشد که سبب مي شود حروف ساخته شده با آن بعد از ساخت از استحکام بالايي برخوردار باشند. اين ويژگي باعث مي شود که اين نوع از چلنيوم براي ساخته حروف درشت و اشکال بزرگ فوق العاده مناسب بوده و تابلو سازان با تجربه در ساخت اين حروف عمدتا از آن بهره گيرند. متقابلا انواع تقلبي – چيني اين محصولات داراي لبه هايي نازک مي باشند. هر چند که برخي از اين ورق هاي چلنيومي ممکن است براي ساخت حروف کوچک مناسب باشند ليکن بايد توجه داشت که اين نوع ممکن است به حدي ضعيف باشد که با کوچکترين فشار تغيير شکل داده يا سوراخ شود. ديگر تفاوت موجود نيز اين است که رنگ لبه هاي چلنيوم اصلي در برابر نور آفتاب و تغييرات جوي در طي ساليان ثابت بوده و تغيير رنگ نداده و هميشه براق خواهد بود.

 

انواع تابلو هاي چلنيوم

همانطور که بالاتر نيز عنوان نموديم ، اين تابلو ها داراي رنگ بندي ها و انواع مختلفي مي باشند که در مطالب بعدي به صورت کامل به هر کدام خواهيم پرداخت. برخي از اين انواع عبارتند از :

  • تابلو چلنيوم ساده
  • تابلو چلنيوم پلکسي دوبل
  • تابلو چلنيوم RGB
  • تابلو چلنيوم فول کالر
  • تابلو چلنيوم پانچ يا الماسي
  • تابلو با لبه ي پانچي