تبریز شهری پر جمعیت و قطب اقتصادی آذربایجان ، یکی از مناطق مهم به شمار می رود که همواره در زمینه دانش و تکنولوژی های مدرن گام برداشته است. مردمان این دیار همیشه به هنر و زیبایی عشق ورزیده و مدرنیته و پیشرفت را تجلیل کرده اند. حال تابلو الماس افتخار این را دارد که با ارائه اثری نوین ، که برای اولین بار در تبریز اجرا می شود ، برگ دیگری هر چند ناچیز به این دفتر بیفزاید. تا شاید گامی دیگر در پیشرفت و توسعه شهرمان برداشته شود.
تابلو 17 متری بارانا ، یکی از عظیم ترین سازه های تبلیغاتی به شمار می رود که به دستان توانمند پرسنل تابلو الماس و با بهره گیری از مدرن ترین ابزارهای و تکنولوژی های موجود اجرا و نصب گردیده است. این تابلو در واقع ترکیبی از تابلو لاس وگاسی ، وکیوم و حروف برجسته فلزی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات بیشتری از مراحل طراحی و ساخت این تابلو آشنا نماییم.

طراحی

بارانا در عین عظمت از طراحی ساده و در عین حال فوق العاده زیبا بهرمند است که در آن از آخرین استاندارد های طراحی و متدهای روانشناسی رنگ استفاده شده است. لازم به اشاره است که این طرح در ابتدا توسط گروهی متشکل از چندین گرافیست ، لوگویست و تایپوگرافیست تحت نرم افزار کورل طراحی شده و پس از آن که طرح اولیه و رنگ ها توسط شماری از رنگ شناسان تایید و تعیین گردیده اند ، حروف وکیوم توسط اتوکد ترسیم و تابلو با استفاده از نرم افزار فتوشاپ حجم دهی شده است.

روانشناسی رنگ ها در تابلو بارانا

در نگاه اول پس زمینه مشکی تابلو توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که در واقع به 2 دلیل از آن استفاده شده است. دلیل اول بهتر جلوه نمودن رنگ های دیگر و دلیل دوم القاء حس اصالت و جدیت می باشد. بر روی این پس زمینه طراحان از رنگ های قرمز و زرد برای حاشیه ، حروف و لوگوها استفاده کرده اند که هر دو رنگ های هیجان آور وو اشتها آور می باشند. همچنین این رنگ ها به علت این که در مواد غذایی بسیار دیده می شوند ، از نظر روانشناسی رنگ برای استفاده در برندهای مربوط به مواد غذایی کاملا توصیه می شوند. ( نمونه خارجی : مک دونالد )
از جمله دیگر رنگ های استفاده شده در این تابلو رنگ های قهوه ای ، سبز و نارنجی می باشند که در سمت چپ و بر روی لوگوها با شکل مواد غذایی استفاده شده اند. که همگی بلا استثنا از رنگ های موجود در غذاها بوده و به نوعی تکمیل گر رنگ های قرمز و زرد می باشند. در طرف راست تابلو نیز شاهد درج عبارت بارانا به صورت حروف برجسته با رنگ فیروزه ای هستیم که رنگ اصلی برند بارانا بوده و  به این منظور به این رنگ در آمده که با ایجاد اختلاف رنگی برند مشهود تر و توجه بر انگیز تر شود.

زیرسازی فلزی

در این مرحله ، قبل از این که تابلو ساز ساخت تابلو را شروع کند ، ابتدا محل استقرار تابلو را بررسی و سپس اقدام به زیرسازی تابلو می کند تا افزون بر آماده سازی اولیه ، از درست بودن محل قرار گیری تابلو و رفع هر گونه نقص احتمالی جلوگیری شود. به عبارت دقیق تر در این مرحله پس از بررسی کامل ، صفحات فلزی تحت عنوان رول بولت در جایگاه تعیین شده برای نصب تابلو نصب می شوند.

ساخت تابلو

همانگونه که در فوق نیز اشاره نمودیم ، تابلو بارانا ترکیبی از تابلو لاس وگاسی ، وکیوم و حروف برجسته فلزی است. یعنی تابلو سازان می باید ابتدا هر کدام از این بخش ها را به صورت جداگانه و با استفاده از روش ها و ابزار های مخصوص هر یک ساخته و سپس در کنار یکدیگر قرار دهند. اگر بخواهیم شیوه ساخت تابلو را از سمت چپ به راست توضیح دهیم ، به این شکل است که در ابتدا لوگوها و بخش پلکسی گلس اعداد با بهره گیری از مدل های اتوکد و با استفاده از دستگاه وکیوم ، تحت شرایط خلاء ساخته شده و توسط تابلو ساز برش می خورند. پس از این مرحله تابلو ساز اقدام به حاشیه سازی حروف با استفاده از ورق های فلزی مخصوص می کند. که در این گام ورق ها با استفاده از جوش CO2 به یکدیگرمتصل شده و تراش می خورند تا به شکل رینگ هایی که در پایین مشاهده می کنید در آیند. پس از اتمام این کار تابلو ساز اقدام به جای دهی ورق های پلکسی گلس شکل دهی شده در مرحله قبل در داخل حروف می نماید.


بخش دیگر یا همان قسمت وسطی تابلو که عبارت بارانا با حروف انگلیسی ( BARANA ) را در خود جای داده است ، همانگونه که از ظاهرش پیداست ، با استفاده از حروف لاس وگاسی ساخته شده است. این کار به این منظور صورت گرفته است افزون بر ارائه جلوه ای فوق العاده زیبا به تابلو ، با ایجاد روشنایی زیادی ( از خصوصیات بارز تابلو های لاس وگاسی ) ، تابلو در شب بیشتر و بهتر به چشم آمده و منظره ای بسیار زیبا تر را به مخاطبین هدیه نماید. همچنین بهره گیری از چراغ های ال ای دی سفید نیز سبب می شود که شدت نور کاهش نیافته و نیز تاثیر رنگ قرمز بر اثر انوار نا مربوط از بین نرفته و در شب نیز تاثیر روانشناختی خود را حفظ کند.


در نهایت می رسیم به بخش برند فارسی تابلو که در سمت راست جا خوش کرده است. این بخش از تابلو به صورت حروف برجسته فلزی ساخته شده است که با بهره گیری از رنگ کوره ای جلوه ای بسیار زیبا به خود گرفته است. استفاده از حروف فلزی در این قسمت در واقع به علت دوام بالاتر و نیز حفظ تنوع رنگی بالا در کنار کاهش هزینه تابلو صورت پذیرفته است. ( حروف برجسته مشابه با جنس استیل 2 الی 3 برابر هزینه بیشتر در بر خواهد داشت.)

برخی جزئیات و ریزه کاری ها

پس از ساخت بخش وکیوم پلکسی گلس اعداد ، حدود 1.5 سانت حاشیه به این حروف اضافه می شود که می باشد در پشت رینگ ها و به منظور نگهداری پلکسی گلس در داخل رینگ تدارک دیده شده است. همچنین یک ورق دیگر در پشت به واسطه جوش استیل قرار می گیرد که به منظور استحکام بیشتر بوده و فاصله های آن با رینگ به وسیله چسب آکواریوم پر می شود.
برای نور دهی این تابلو از چراغ های اس ام دی بر روی پی وی سی های 10 میلی متری استفاده می شود که در عین صرف جویی در مصرف برق ، با تولید نور زیاد ، زیبایی اثر را دو چندان می نماید. همچنین رنگ استفاده شده بر روی تمامی حروف از نوع کوره ای پودری می باشد که از دوام بالا و زیبایی و تنوع زیاد برخوردار است.

انتقال و نصب تابلو

نصب تابلو به واسطه داربست هایی که از پیش در محل استقرار یافته اند صورت می پذیرد. در این مرحله تابلو الماس از مجرب ترین کادر خود برای انتقال و استقرار سازه استفاده می نماید. چرا که بروز هر گونه اشتباه که منجر به وارد آمدن کوچک ترین آسیب به تابلو شود ، مستلزم بازگشت تابلو به کارگاه و اجرای تعمیرات پر هزینه خواهد بود. لازم به اشاره است که این فرآیند انتقال و نصب در مدت 2 روز اجرا شده و پس از این مرحله تابلو آماده بهره گیری خواهد بود.