کالاهای خارجی تحت چه شرایطی مجاز به تبلیغ در کشور هستند؟

در صورتی که با قوانین بین الملل آشنا باشید، میدانید که تمامی کشور های دنیا سیاست های خاصی را به منظور واردات و تبلیغات وضع کرده اند. کالا های خارجی به عنوان رقبایی جدی برای تولیدکنندگان داخلی محسوب میشوند و با توجه به وضعیت کنونی کشور، اگر اجازه واردات و تبلیغات بیش از حد به آنها داده شود، کسب و کار تولیدکنندگان داخلی کساد خواهد شد. 
کالا های خارجی با چه شرایطی میتوانند در کشور تبلیغات کنند؟

وزارت فرهنگ و ارشاد در سال 1392 آیین نامه ای تحت عنوان آئین‌ نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی تنظیم کرد تا چارچوب هایی را برای تبلیغات کالا های خارجی مشخص کند. در ادامه بر اساس این آیین نامه، شرایط تبلیغات کالا های خارجی را معرفی خواهیم کرد.

تابلوسازی الماس

تابلوسازی الماس


•    شرایط عنوان آگهی تبلیغاتی کالا های خارجی

بر اساس نظر متخصصان شرکت تابلوسازی الماس، در صورتی که کالا های خارجی قصد تبلیغات محیطی در ایران را دارند، باید متن روی پوستر های آگهی خود را به فارسی درج کنند. در صورتی که قادر به انجام این کار نیستند، باید آگهی به نوعی طراحی شود که متون فارسی نوشته، بزرگتر و بیشتر از متون انگلیسی باشند. 


•    محتوای آگهی تبلیغاتی کالا های خارجی

بخش زیادی از مصوبه های این آیین نامه در مورد محتوای آگهی تبلیغات کالا های خارجی است. طبق آیین نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محتوای آگهی نباید به گونه ای تهیه شود که برخلاف دین، مذهب و سنت های کشور ما باشد.
در محتوای آگهی های تبلیغاتی کالا های خارجی، نباید از بانوان به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب استفاده شود. در صورتی که بانوان انجام تبلیغات را به عهده دارند، باید پوشش کامل و اسلامی را رعایت کنند و از انجام آرایش غلیظ خودداری نمایند. این آگهی های تبلیغاتی نباید تداعی کننده ترجیح میان مرد و زن باشد.
چنانچه در آگهی های تبلیغاتی از کودکان استفاده شد، کالایی که تبلیغ میشود باید متناسب با درک و فهم کودک باشد. به همین سبب نیز انجام تبلیغات کالا و محصولاتی که مخصوص بزرگان است، توسط کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی، ممنوع میباشد.
هر گونه غلط گویی، غلط نویسی، استفاده از الفاظ بیگانه و... در پوستر کالا های خارجی غیرقانونی است و در صورت مشاهده، با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

شرکت تابلوسازی الماس

شرکت تابلوسازی الماس


•    نوع کالا

بر اساس مصوبه سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی، کالا هایی که مشابه آنها در کشور تولید میشود، ممنوع است. همچنین تبلیغات کالا های خارجی در صورتی که قصد تخریب کالا و تولیدات داخلی ایران را داشته باشند، غیرقانونی میباشد. در این مصوبه آمده که تبلیغات نباید باعث تضعیف روحیه ملی و خودباوری مردم کشور و یا تحقیر کسانی که قادر به خرید کالای مورد نظر نیستند، باشد. 


•    قوانین تبلیغ کالا های خارجی در محیط شهر

بر اساس مقالات منتشر شده از سوی وبسایت تابلوسازی الماس، در صورتی که کالای مورد نظر نمونه داخلی ندارد، برند مذکور میتواند تبلیغات خود را انجام دهد. البته که در چنین شرایطی نیز تنها مجوز تبلیغات در 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی را دارد. 
این نکته نیز لازم به ذکر است که تبلیغات کالا های خارجی مذکور در پاراگراف بالا، در قسمت هایی مانند بزرگراه، معابر شهری، فرودگاه، ایستگاه اتوبوس، ورزشگاه، نمایشگاه، کتابخانه عمومی، فرهنگسرا، دانشگاه، ورودی و خروجی شهر، معابر پر تردد و... با استفاده از تابلو چلنیوم و سایر لوازم تبلیغاتی نیز ممنوع میباشد. 

شرایط تبلیغات کالا های خارجی

شرایط تبلیغات کالا های خارجی

تبلیغات محیطی که توسط برند های خارجی انجام میشود، نباید به هیچ عنوان جلوه شهر را خراب کند و یا به محیط زیست آسیب برساند. 


مراحل پیگیری تخلفات

در صورتی که کالا های خارجی هر یک از قوانین تعیین شده در قسمت های پیشین مقاله را رعایت نکرده باشند، قانون با آنها برخورد خواهد کرد. با مشاهده تخلف، در ابتدا به این برند ها اخطار کتبی داده میشود. در مرحله بعدی و در صورت تکرار علاوه بر اخطار، توبیخ میشوند. دفعه سومی که برند مورد بحث مرتکب تخلفی شد، تا 3 ماه فعالیت او تعلیق میشود. 
در صورت تکرار برای بار پنجم کسب و کار مذکور به مدت 6 ماه تعطیل خواهد شد. در انتها و برای بار ششم نیز بر اساس نظر تکنسین های شرکت تابلوسازی الماس، پروانه کسب و کار آنها لغو و برای همیشه تعطیل میشود. 

موارد تکمیلی

همچنین انجام تبلیغات در مکان های مذهبی، مدیریتی، دولتی، آموزشی و... ممنوع میباشد. کالا های خارجی میتوانند با شرکت تابلوسازی الماس، هماهنگ کرده و با سفارش تابلو های تبلیغاتی در محل های از پیش تعیین شده، تبلیغات خود را انجام دهند. 
مسئولیت اجرای تمامی قوانین و چارچوب هایی که در بخش های بالاتر مقاله معرفی کردیم، به عهده مدیر مسئول کانون میباشد. همچنین وظیفه نظارت بر نحوه اجرای قوانین نیز در حوزه اختیارات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را بیشتر با چارچوب های قوانین تبلیغات کالا های خارجی در کشور آشنا کنیم. امیدواریم این سری از مقالات وبسایت تابلوسازی الماس، برای شما مفید بوده باشد.