تابلو سازی فلکس فیس

02 مهر 1398 مقالات

تابلو فلکس فیس سبک خاصی از تابلو های تبلیغاتی است که اولین بار در سال 1375 وارد ایران شد. در آن زمان این تابلوها به علت تنوع بالا ، جلوه بصری زیبا ، نور پردازی بسیار مناسب و مقاومت بالا ، به سرعت همه گیر شده و بازار را در دست گرفتند. در اوایل شیوه ساخت این تابلوها به این صورت بود که تابلوساز پس از برش استیکرها در اشکال دلخواه ، متریال فلکس را نمدار کرده و آن ها را روی متریال قرار می داد. پس از انجام این مرحله به علت این که سطح فلکس هنوز نمدار بود ، تابلوساز می توانست استیکرها را براحتی جابجا نموده و به صورت مطلوب تنظیم نماید. پس از این که استیکرها به دلخواه تابلوساز در محل های مناسب قرار گرفتند وی با استفاده از  یک کارتک پلاستیکی شروع به خارج نمودن هوا و نم از زیر استیکرها می نمود که این کار سبب چسبیدن استیکر بر سطح فلکس می شد.

لازم به توجه است که در آن زمان ساخت یک تابلو مناسب و بدست آوردن ترکیبی ایدآل برای طرح تابلو فلکس و پیاده سازی لوگو ها و علائم تجاری خاص بـا استیکر، کار بسیار پر زحمتی بوده و به نوعی یک هنر دستی محسوب می شد. لیکن بعد ها با ظهور پرینترهای مخصوص چاپ فلکس ، این روش ها منسوخ و تصاویر واقعی چاپ شده جایگزین این استیکرها شد. لازم به اشاره می دانیم که جنس فلکسی استفاده شده در این تابلوها در دو نوع چینی و کره ای در بازار موجود می باشد که نوع کره ای از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به نوع چینی برخوردار بوده و ماندگاری چاپ فلکسی ، عبور نور و همچنین مقاومت بالاتری دارد.

 

طراحی و چاپ فلکسی

این نوع از تابلو دارای انعطاف بسیار بالایی می باشد. از این رو می توان از آن در دو کاربرد متفاوت اعم از تابلوهای دارای نور و تابلوهای فاقد نور استفاده کرد. در ساخت این تابلوها چنان که سازنده مایل به استفاده از بکلایت باشدی ، می باید پوسته رویین تابلو به صورت اختصاصی چاپ شود تا با تابش نور از پس زمینه ، پوسته به صورت کاملا واضح و شفاف نمایان گردد. ضمنن در ساخت این تابلوها از یک جعبه سبک وزن استفاده می شود که عموما از جنس آلومینیوم می باشد. روی این جعبه آلومینیومی معمولا با پودری مخصوص و یک لایه ورق پی وی سی پوشانیده می شود که استفاده از آن سبب پوشش روی محل اتصال می گردد. به گونه ای که هیچ درزی در آن مشخص نباشد.

تابلو فلکس فیس کارخانه آدوپن پلاستیک

جلوه تابلوهای فلکسی فیس

در صورتی که تابلو فلکسی فیس به صورت سنتی ساخت شود ، بی شک زیبایی آن وابسته به هنر و ظرافت کار سازنده است و در صورتی که در ساخت آن از دستگاه چاپ استفاده شود ، زیبایی آن بسته به کیفیت کار طراح ، کیفیت دستگاه و البته هنر و تجربه فردی که با دستگاه کار می کند ، خواهد بود. ابعاد این تابلوها بسته به محیط مورد نظر و سلیقه مشتری متغییر بوده و در نور پردازی آن نیز معمولا از لامپ های فلوروسنت ( مهتابی ) پروژکتور ال ای دی و یا ال ای دی های لقمه ای استفاده می شود که باز بسته به نوع کار و نیز سلیقه مشتری و سازنده تعیین می گردد. این تابلوها در صورتی که به زیبایی طراحی و ساخته شوند ، از جلوه ای بسیار زیبا برخوردار بوده و می توانند جایگزین بسیار خوب و شایسته ای برای تابلوهای قاب پلاستیکی باشند.

 

مراحل ساخت تابلو فلکسی فیس

کلیه روند ساخت این سازه ها می تواند در چهار مرحله دسته بندی شود که از قرار ذیل می باشند:

  1. طراحی : در این مرحله یک یا گروهی از گرافیست ها اقدام به طراحی تابلو با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مخصوص می کنند. در این مرحله کلیه اشکال ، رنگ آن ها و محل قرار گیری شان تعیین می گردد.
  2. چاپ : در مرحله چاپ ، طرح ارائه شده در مرحله قبلی بر روی متریال فلکسی زده می شود. این کار توسط دستگاه های چاپ مخصوصی که به آن های دستگاه ها چاپ Out Door می گویند ، صورت می پذیرد.
  3. ساخت قالب : این مرحله عبارت است از اقدام ساخت قالبی پروفیلی توسط تابلوساز که فلکسی بر روی آن قرار خواهد گرفت.
  4. نور پردازی : همانگونه که از نام این مرحله معین است ، در این بخش تابلو ساز به صورت کاملا حرفه ای اقدام به تعیین محل قرار گیری ، جهت و شیوه تابش انوار بر روی تابلو می کند. چنان که قرار باشد از لامپ های مهتابی در ساخت تابلو استفاده شود ، این لامپ ها می باید بر روی یک ورق گالوانیزه که اصطلاحا به آن سینی مهتابی گفته می شود ، به صورت کشوئی در قاب پروفیلی قرار می گیرد. همچنین در نورپردازی پشت تابلو فلکسی هایی که ارتفاع مهتابی بزرگتر ۱۲۰ سانتیمتر و مهتابی کوچکتر ۶۰ سانتیمتر می باشد می توان از پرژکتور ال ای دی یا ال ای دی‌ های لقمه ای ، جهت کاهش هزینه ساخت و انرژی استفاده کرد.