حروف وکیوم فرمینگ

01 تير 1401 مقالات

    شایان ذکر است بدانید که تابلوی وکیوم در حرفه تابلو سازی جزوه تابلو های تبلیغاتی به حساب می‌ آید که در آن حروف برجسته با شکل سه بعدی به کار رفته است. این نوع تابلو به دلیل ظاهر جذاب و دوام بالایی که دارد، این روزها طرفداران بیشتری در مقایسه با تابلو های دیگر دارد.
 منظور از تابلوی وکیوم چیست؟
شما تا چه اندازه ای با حرفه تابلو سازی آشنا هستید؟ آیا با شیوه ساخت حروف برجسته ترکیبی وکیوم فرمینگ آشنایی دارید؟ اگر ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید اطلاعات مفیدی را که باید جهت خرید تابلوی وکیوم از آن آگاه باشید را به شما خواهیم داد.
این نوع تابلو جزوه تابلوهای تبلیغاتی به شمار می رود که در آن حروف برجسته به شکل سه بعدی  به کار برده شده است. این نوع از تابلوهای تبلیغاتی در مقایسه با نمونه های دیگر که مشابه خودش است مانند تابلوی تبلیغاتی که حروف برجسته است از جنس های  نئوپلاستیک، چلنیوم، استیل و ...  طرفداران بیشتری را در حرفه تابلوسازی جذب خود نموده است.

وکیوم


تفاوت تابلوی وکیوم به دلیل شکل خاصی است که به حروف سه بعدی داده می شود که سبب شده زیبایی خاصی از آن به چشمان بیننده تابلو القا شود. این نوع تابلوی تبلیغاتی با استفاده از دستگاهی تمام اتوماتیک درست می شود که با ایجاد نمودن گرما و حرارت روی پلکسی گلس حروف به شکل سه بعدی روی تابلو تبلیغاتی طراحی می شود.
مراحل تولید و طراحی تابلوی وکیوم:
حرفه تابلو سازی امروزه با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک بسیار سرعت گرفته و نتیجه کار نیز کیفیت بالاتری دارد. در ساخت تابلوی وکیوم در تابلو سازی از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده شده که حروف برجسته سه بعدی در زمانی بسیار کوتاه تولید می کند. ابتدا طرحی از حروف که مد نظر دارند به وسیله یک برنامه مخصوص همانند سه بعدی ایجاد می نمایند و پس از طراحی کردن حروف با استفاده از تجهیزات مخصوص و به کمک دستگاه های مختص این کار روی قالبی از جنس چوب با دستگاه CNC  حروف را برش می دهند. قالب های چوبی را در وضعیت خلا ترموفرمینگ داخل دستگاه حرارتی به شکل یکنواخت روی صفحه پلاستیکی به عنوان نوعی پوشش محافظتی پرس خواهند کرد و حروف به اندازه ۳سانت از دو طرف پرس می شوند و با استفاده از دستگاه وکیوم مختص تابلو سازی با قالب پلکسی، به صورت برجسته که سه بعدی نیز است در می آید.
جهت عمق دادن حروف برجسته به شکل مکانیکی قبل از این که آن را به سطح قالب بیاورند از خلا استفاده نمود. پس از تفکیک حروف روی میز مختص برش با استفاده از آبکاری کروم رنگ می ‌شوند و با لب خوردن آنها ظاهری بسیار زیبا خواهند گرفت. این نوع از تابلو ها به دلیل ظاهر زیبا و خاصی که دارند جزو پرطرفدارترین نوع از تابلوهای تبلیغاتی در حرفه تابلوسازی می باشند.
نحوه شکل ‌گیری حروف تابلوهای وکیوم در محیط خلا:
شرکتهای تولیدی از قالب ریخته گری، فوم ساختاری و ماشین آلومینیومی جهت شکل پذیری به ظروف وکیوم پرس با مدل‌های مورد نظر استفاده می ‌کنند. شکل پذیری خلا جزو ضروریات تولید حروف برجسته تابلو های تبلیغاتی وکیوم می باشد که در آن مواد شفافی همچون اکریلیک استفاده می ‌شود. اکثرا از تکنولوژی سطح پایین خلا جهت ساخت قالب های برجسته که در تابلوهای تبلیغاتی وکیوم به کار می رود و تعداد زیادی از انواع محصولات تابلو سازی استفاده خواهد شد.
یکی از عیوبی که در شکل‌ گیری خلا وجود دارد افزایش احتمالی رطوبتی است که جذب شده است همچنین ایجاد حباب هایی درون لایه های داخلی پلاستیک می باشد که این موضوع باعث تضعیف پلاستیک و کاهش دوام و طول عمر پلاستیک می شود. جهت حل این مشکل ذوب پلاستیک تابلوی تبلیغاتی وکیوم طی دوره ای مشخص شده تابلو را با دمای زیادی خشک می کنند و جهت جلوگیری از خرابی پلاستیک حروف در اطراف آن از یکسری شبکه استفاده می شود.

 


وکیوم
روشهای ساخت قالب حروف وکیوم:
•    قالب های چوبی حروف برجسته تابلوی تبلیغاتی وکیوم
امروز در حرفه  تابلو سازی با به کارگیری شیوه های نوین شکل گیری خلا امکان ساخت الگو های متنوعی به شکل حروف برجسته تابلوی وکیوم وجود دارد. از رایج ترین متریال های به کار برده شده جهت تولید قالبهای حروف وکیوم چوب می ‌باشد. چوب متریال ای ارزان است که به راحتی امکان ایجاد تغییرات مطابق با سلیقه مشتری را دارد که اگر با استفاده از اشیاء قابل بازیافت دیگر جهت ساخته حروف برجسته سه بعدی برای تابلوی تبلیغاتی وکیوم به کار برود بسیار پایدار است.
•    قالب های آلومینیومی حروف برجسته تابلوی تبلیغاتی وکیوم
قالب هایی که از جنس آلومینیوم است و در ریخته گری موجود است دارای خطوط کنترل دمایی جهت عبور از آنها می باشند. این خطوط سبب تنظیم دما و سرعت بخشیدن به تولید پلاستیک می شود و جهت به کاربری در برنامه های ایجاد کننده فشار مناسب است. قالب های آلومینیومی در مقایسه با اشکال اصلی آنها به صرفه تر می باشد. در تولید نوع اصلی آنها برای تابلوی وکیومی از یک بلوک جامد که آلومینیومی است برای قطعاتی که دارای عمق کمی است استفاده می کنند.
•    قالب های کامپوزیتی حروف برجسته تابلو تبلیغاتی وکیوم
به کارگیری این نوع قالب ها در مقایسه با نوع آلومینیومی آن از لحاظ هزینه ای برای مشتریان به صرفه تر می باشد. در تولید تابلوهای وکیومی که حروف این تابلوها توسط قالب هایی از جنس کامپوزیت درست شده است از یک مایع رزینی استفاده شده است که با توجه به کاربردهای آن با گذشت زمان مایع سفت و محکم می شود و کیفیت تابلو بالا می رود.
مزایای استفاده از تابلوی وکیومی چیست؟
همانطور که در متن بالا گفته شد تابلوهای وکیومی در حرفه ای تابلو سازی جایگاه بسیار پر رنگی به خود اختصاص داده است. این نوع تابلو همانند انواع دیگر تابلوها مزایای زیادی دارد حتی می‌توان گفت که تابلوی وکیوم مزایای بیشتری در مقایسه با دیگر تابلوهای تبلیغاتی دارد. مزایایی از قبیل:
1.    دارای عمق بیشتری است و سطوح روی حروف سه بعدی است
2.    تطبیق نمودن حرف های  برجسته تابلو وکیوم با دیگر حروف برجسته همانند حروف استیل
3.    قابلیت اجرای انواع نورپردازی های که ترکیبی است
4.    وزن سبک و میزان انعطاف پذیری آن
5.    قابلیت ضدآب بودن
6.    استحکام و دوام این تابلو در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی
7.    یکپارچگی حروف و عمر طولانی آن ها
8.    تولید حروف سه بعدی به وسیله دستگاه و برنامه های اختصاصی
9.    و ...

وکیوم