آموزش ساخت تابلو چلنیوم

21 فروردين 1398 مقالات

اولین مرحله در تابلو سازی چلنیوم طراحی حروف  برجسته توسط نرم افزار کورل یا اتوکد  میباشد. طراحی فونت، ابعاد تابلو و سایر اجزا تابلو همگی در نرم افزار های مورد نظر طراحی و پلکسی گلاس مورد نظر که قبلا رنگ و ضخامت آن توسط کارفرما انتخاب شده است، بوسیله  دستگاه برش لیزری آماده میشود . پلکسی گلاس  که نوعی پلاستیک شفاف میباشد در برندهای خارجی مختلف و حتی ایرانی در بازار موجود میباشد. گروه تابلو سازی الماس پلکسی گلاس مارک چوچن  ساخت تایوان را به خاطر فشردگی ، دوام و زیبایی رنگ ها پیشنهاد میکند.پس از آماده کردن حروف بر روی پلکسی گلاس نوبت به خم کردن چلنیوم میرسد. چلنیوم  با رنگهای نقره ای ،طلایی ، و به تازگی مشکی ، قرمز ،آبی و.. .وارد بازار ایران شده است.که ماندگاری رنگ نقره ای به مراتب بیشتر از سایر رنگ ها می باشد .پس از  اسپانیا کشور تایوان نیز از این صنعت  عقب نماند و مشابه این محصول را بانام تجاری آلوباند  تولید و روانه بازار نمود.

به طبع بعد ازتایوان کشور چین در تولید مشابه این محصول از تمامی رقبا حتی کشور سازنده اصلی یعنی اسپانیا پیشی گرفت و چلنیوم های مختلفی با انواع مارک  آلوشاین  ،آلوتیپ روانه بازار نمود .عرض لبه چلنیوم که در اندازه ای 7 و 9 و 11 توسط کارخانه سازنده ارائه میشود  .کاربرد های مختلفی دارد در ارتفاع پایین و برای ساخت تابلو ظریف تر از عرض کم و در ارتفاع بالا برای نور بیشتر از عرض بزرگتر استفاده میشود .ضخامت ورق چلنیوم  که در برندهای خارجی بیشتر است باعث دوام بیشتر تابلو میشود. ساخت حروف با ضخامت بیشتر کار تابلو ساز را سخت تر ولی زیبایی کار را بالا میبرد چون در ورق های نازک تر تابلو موج دار به نظر میرسد .

برای مشاهده ی نمونه های بیشتر به سایت این گروه مراجعه کنید.

خم کردن چلنیوم حروف لاتین را میتوان با دستگاه تمام اتوماتیک حروف ساز انجام داد ولی بخاطر ساخت  این دستگاه در خارج از کشور و عدم ساپورت حروف فارسی ،این کار توسط دست هنرمند تابلو ساز و ابزار مناسب انجام می شود. یکی از نرم افزار هایی که در خم کردن چلنیوم حروف فارسی توسط دست کمک بسزایی به تابلوساز میکند،ایکات میباشد .نرم افزار ایکات  به سادگی  بر روی نرم افزار کورل نصب و به صورت دقیق اندازه زوایا را در اختیار تابلو ساز قرار میدهد . این نرم افزار حتی قادر به مرتب کردن حروف برروی نرم افزار کورل بوده تا میزان مصرف پلکسی گلاس کاهش یابد.

برای مشاهده نحوه خم کردن ورق چلنیوم به سایت گروه قسمت ویدئو مراجعه کنید.

پس از آماده سازی  ورق چلنیوم  و چسباندن آن بر روی پلکسی گلاس توسط چسب معروف 123 یا مایع   کلروفرم ، توضیح اینکه میتوان برای محکم کاری بعد از اتمام کار از چسب آکواریوم نیز استفاده کرد. نوبت پیاده سازی زیر سازی تابلو چلنیوم میرسد  .از زمان  ورود ورق های پی وی سی به بازار ایران  تابلوساز ها این ورق را وارد صنعت تابلو سازی کردند زیرا این ورق ضد آب بوده ،به راحتی برش خورده و به  راحتی نصب میشود  و عمر بالایی نیز در مقابل عوامل جوی و فرسایشی دارد. بعد از آماده کردن پی وی سی  از چراغ های اس ام دی بلوکی برای نور پردازی استفاده میکنیم. گروه تابلو سازی الماس برند های جم، ساترین ،کپا و سامسونگ را به شما پیشنهاد می کند. انتخاب اس ام دی مناسب یکی از مهمترین کار های تابلو سازی است که کار خود را   تضمین میکند ، نحوه نصب اس ام دی  ، سیم کشی داخل تابلو ، انتخاب منبع تغزیه مناسب و سازگار، تنظیم ولتاژ لامپ ها برای جلوگیری از افت ولتاژ و نور کم با استفاده از سیم   کشی درست ،محاسبه آمپراژ لامپها برای انتخاب منبع تغزیه با توجه به اینکه اس ام دی مختلف دارای مصرف برق مختلف میباشند. از جمله کارهایی است که  یک تابلو ساز باید در نظر بگیرد .

گروه تابلو سازی الماس