نحوه ساخت حروف وکیوم

08 مهر 1398 مقالات

با توجه به پیشرفت های روز افزونی که امروزه در زمینه های مختلف شاهدشان هستیم ، ابزارهای جدید جنبه های گوناگون زندگی بشر را متحول کرده و به کارها روندی دقیق تر و گاه آسان تر می بخشند. صنعت تابلو سازی نیز در روند زمان از این قاعده مستثنا نبوده و همواره با در اختیار گرفتن تکنولوژی ها و تکنیک های نوین در صدد رفع نیاز های تبلیغاتی صنایع و اصناف بر آمده است. یکی از آخرین تکنولوژی هایی که در این زمینه شاهد استفاده گسترده از آن هستیم ، تکنولوژی طراحی و ساخت حروف برجسته وکیوم می باشد. وکیوم ( به انگلیسی : vacuum   ) در اصل واژه ای لاتین به معنای مکش است و از این رو به این حروف وکیوم گفته می شود که بخش اصلی فرآیند ساخت آن ها در داخل یک دستگاه خلاء یا به اصطلاح دستگاه وکیوم صورت می پذیرد.

ساخت حروف برجسته وکیوم

بی شک با مطالعه مطالب فوق این سوال برای شما نیز پیش آمده است که این حروف چگونه ساخته می شوند. جالب است بدانید که برای ساخت حروف برجسته وکیوم ، از دستگاه های بسیار پیشرفته بهره گرفته می شود که قادرند از طریق ترمو فریمینگ ورق های پلکسی گلس هر طرح دلخواه را بر روی متریال پیش فرض شکل دهند. شایان اشاره است که این دستگاه ها با حروف فارسی نیز سازگاری کامل داشته و تابلو ساز را قادر می سازند که حروف ایجاد شده را به صورت یکپارچه و تحت فشار و پرس های حرارتی و با تکیه بر دانش روز دنیا تولید نماید. در ادامه خلاصه وار به مراحل طراحی و ساخت تابلو های وکیوم می پردازیم.
1.    در ساخت این حروف نیز همانند بقیه حروف برجسته ، ابتدا می باید تابلو توسط نرم افزارهای مخصوص همانند کرل یا اتوکد طراحی شود.
2.    پس از این که طرح های در مرحله پیشین آماده شده و به تایید افراد ذی نفع رسید ، نوبت به طراحی قالب های آماده با استفاده از دستگاه سی ان سی می رسد. در این مرحله دستگاه قطعه چوب هایی که می باید گلس حروف وکیوم بر آن ها کشیده شود را برش داده و تحویل می دهد.
3.    پس از اتمام مرحله برش  و آماده شدن قالب ها ، تابلوساز آن ها را در داخل دستگاه حرارتی صنعتی و تحت خلاء جاسازی می نماید و پس از آن اوراق پلکسی در داخل این دستگاه به صورت یکپارچه بر روی این قالب ها پرس می شوند. این کار سبب می شود که پلاستیک شکل گرفته و حروف برجسته به صورت سه بعدی بر روی پلکسی گلس نقش ببندند.
4.    حال که حروف برجسته ساخته و آماده شده اند ، نوبت به برش و جداسازی این حروف و اشکال می رسد. برای این کار ورق تهیه شده در مرحله قبل محکم بر روی میز مخصوص بسته شده و توسط ابزارهای مخصوص برش می خورد.
5.    در گام بعدی تابلوساز در صورت نیاز می تواند اقدام به رنگ زدن یا آبکاری حروف بنماید. و سپس حروف ساخته شده لبه زنی می شوند تا آماده نصب گردند.
6.    مرحله آخر نصب حروف آماده شده بر روی پی وی سی و فرآیند سیم کشی  و نور پردازی آن می باشد تا تابلو به اتمام رسیده و آماده نصب گردد.

نکات مهم در ساخت تابلوهای وکیوم

•    برای جلوگیری از تشکیل حباب ها در اثر وجود رطوبت درون دستگاه می باید پلکسی گلس قبل از شکل دهی در دمای معینی قرار بگیرد.
•    برای این که کار در هنگام برش و لبه زنی جلوه زیباتری به خود بگیرد ، بهتر است که حروف توسط دستگاه و قالب ساخته شده به اندازه 3 سانت در هر طرف برجسته شود.
•    سبک وکیوم برای تابلوهای بسیار بزرگ و یا اشکالی با زوایای کمتر از 30 درجه به هیچ وجه مناسب نمی باشد.
•    فرآموش نکنید که همواره استفاده از متریال های اصل و مرغوب منجر به بالا رفتن کیفیت و طول عمر ، زیبایی و استحکام محصول شما خواهد شد. که تابلو وکیوم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

مزیت های حروف برجسته وکیوم

شکل دهی آسان : با توجه به شیوه ساخت نیمه اتوماتیک ، تابلو ساز در ساخت این سازه ها می تواند اشکال متفاوتی را با ظرافت بسیار بالا و به دلخواه مشتری ایجاد نمایید که نهایتا به زیبایی دو چندان اثر خواهد انجامید.
مقاومت بالا : تابلوهای وکیوم به دلیل جنس پلاستیکی مرغوبی که دارند ، از مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی همچون تغییرات آب و هوایی ، تابش شدید نور خورشید ، رطوبت و ... از خود نشان داده و به هیچ عنوان تغییر رنگ یا شکل نمی دهند.
سبک و مقاوم : متریال به کار رفته در ساخت این حروف افزون بر وزن کم خود از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است که ارزش استفاده از آن را دو چندان کرده و با افزایش سهولت نصب ، ضریب احتمال خسارات در هنگام نصب تابلو را به اندازه چشمگیری کاهش می دهد.
امکان همانند سازی : برای ساخت این حروف می توان از همانند سازی حروف پرداخت شده مشابه برنج ، آلومینیوم و فلزهای دیگر بهره جست.
تنوع در نور پردازی : در شکل دهی و ساخت تابلوهای وکیوم ، بنابر انعطاف پذیری بالا ، شفافیت و نیز رنگ پذیری سازه ها ، تابلوساز با هیچ محدودیتی در نور پردازی سازه مواجه نیست. بنابر این این تابلوها را می توان به اشکال دلخواه در بخش های متفاوت حروف نورپرازی کرده و حتی از نورپردازی های هیبرید یا همان ترکیبی در ساخت آن استفاده کرد.